Keskisuomalainen-konserniin kuuluvassa Itä-Savo -lehden nettisivuilla on julkaistu Esko Aspivaaran kirjoitus lukijoilta palstalla. Aspivaara on otsikoinut sen "Kuinka moni on valinnut uskontonsa?". Intouduin kommentoimaan sitä(-kin). Eräänä k.o. keskustelun juonteena syntyi jutustelua elämän synnyn prosesseista.
Osana sitä vastasin nimimerkin "Savon Psykokolologin" kommenttiin jossa hän jutusteli muka tyhjästä syntyneistä ynniäisistä. Oma vastaukseni, jossa oikaisin väärin käytettyjä termejä, ei ilmestynyt koskaan palstalle. Edes toisella lähetysyrityksellä.
Löysin Keskisuomalaisen käyttämästä Disqus-palvelusta lähettämäni viestit spämmiksi epäiltyinä ja kun yritin heidän toimintonsa kautta kertoa ettei kyse ole spämmistä, se kehotti vain kestämään ("deal with it") koska kyseessä on privaatti prosessi.
Kysyin myös toimitukselta uudella kommentilla neuvoja mikä viestissä meni heidän mielestään väärin. Discos:n mukaan se viesti on poistettu.
Samaan aikaan muut kommenttini samaan keskusteluun, m.m. nimimerkille "Aikain merkit" pääsivät perille. Ja aiemmin olen kirjoitellut samansisältöisä kommentteja saman konsernin toisen lehden, Länsi-Savon, kirjoituksiin likipitäen vaikeuksitta.
Tässä alkuperäinen kommenttini "Savon Psykokolologille":
"
Savon Psykokolologilla heittävät käsitteet ja luetun ymmärtäminen melkoista häränpyllyä.
En
kirjoittanut mitään kuralätäköistä vaan miljoonien ja taas miljoonien
vuosien aikana sopivissa olosuhteissa tapahtuneista kemiallisista
prosesseista.
En myöskään kirjoittanut mitään tyhjästä
ilmestymivistä ynniäisistä sillä tyhjästä on todellakin paha nyhjästä
kuten n.s. vanha kansa on aina tiennyt. Mutta sen sijaan kemiallisten
reaktioiden tuloksena syntyviin uusiin yhdisteisiin ja niiden
reagoimiseen toistensa kanssa viittasin. Eräässä vaiheessa noiden
molekyylien muodostama yhdiste alkoi reagoida itsenäisesti ympäristöönsä
ja alkusolu oli syntynyt, et cetera, et cetera.
Nimimerkin
viittaus ynniäisensä päätökseen ja itsensä kehittämiseen sisältää myös
vihjeen täydellisestä väärinymmärryksestä, joko tahattomasta
tietämättömyydestä tai tahallisesta provokeeraamisesta kumpuavasta.
Elämän synnyn prosesseissa on kyse tiedottomien yhdisteiden
kemiallisista reaktioista eikä sen jälkeenkään tapahtuneessa ja edelleen
jatkuvassa evoluutiossa yksikään yksilö tee yhdessä muiden kanssa eikä
erikseen yksinensä tietoisia päätöksiä evoluutioon liittyvistä
asioista*). Muutos ynniäisestä pikkuhiljaa, vaiheittain ja moneen
kertaan lajiutuen nykyiseen lajien kirjoon on erilaisissa olosuhteissa
eläneiden erilaisten populaatioiden sopeutumista ympäristäänsä siten,
että parhaiten kulloinkin sopeutuneet ovat päässeet parhaiten jakamaan
geenejään seuraaville sukupolville. Evoluutioteoria kuvaa tuon
kehityksen mekanismeja populaatioiden tasolla eikä kerro sanallakaan
yksilöiden kehityksestä. Sitä varten on eri teoriansa.
En
väittänyt ettei prosessia tai oikeammin prosesseja ei olisi pystytty
todistamaan. Pikemminkin päin vastoin. Mutta kerroin, ettei koko
prosessia ole kyetty sen pitkän keston takia ole kyetty toistamaan.
Kerroin kuitenkin, että osia prosessista on jopa pystytty
laboratorio-olosuhteissa toistamaan. Todistaminenhan on monimuotoisempi
kokonaisuus pitäen sisällään myös teoreettisen, siis ilman kokeellisia
tai luonnosta tehtyjä havaintoja suoritetun todistamisen. Mutta
vahvinta todistamista on toki riippumattomattomasti toistettavissa
olevat havainnot luonnosta. Empiiriset kokeet sisältävät
havaintovirheiden lisäksi mahdollisuuden vääränlaisiin olosuhteisiin ja vääränlaisen kokeen väärään suorittamiseen.
Lisäksi
on korjattava ettei mallintaminen ole kopioimista ja monistamista vaan
kohdettaan kuvaavan mallin rakentamista, joko sanallisesti, kuvallisesti
ja joko yksi-, kaksi- tai moniulotteisesti. Malli on aina kuitenkin
kuvaus kohteestaan, ei sen toimiva kopio tai klooni.
P.s.
Nimimerkin opettaja oli hyvinkin oikeassa. Kysymys kuitenkin kuuluu:
milloin ja missä määrin. Ja tietenkin lisäksi kannattaa kysellä josko
kaiken kopioiminen ja monistaminen
on ihan ihan tarpeellista.
---
*)
Ehkä kuitenkin ihmisen kulttuurievoluution kuuluvaa päätöstä välttää
lähisukulaisten keskinäistä lisääntymistä voisi pitää tuon suuntaisena
vaikka kyseessä on kuitenkin paljon
evoluutioon kuuluvia muutoksia
lyhytjänteisempien haitallisten vaikutusten eliminoimisesta.
Samanlaatuisina voisi pitää myös erilaisia, pääosin perusteettomia,
sterilisointivaatimuksia
ja -menettelyjä joita on kohdistettu monella
tavalla monenlaisiin ihmisiin. Niissä kaikissa on kuitenkin kyse
enemmän yksilötason vaikuttamista heti seuraavaan sukupolveen kuin
evolutiiviseen populaation kehitykseen vaikuttamisesta.
Sen
sijaan eri puolilla maailmaa toissa vuosisadalla aloitettu ihmisen
rodunjalostus oli suoraa yritystä vaikuttaa evoluutioon, sekä karsimalla
ei toivottuina pidettyjä piirteitä että korostamalla toivottuina
pidettyjä. Ne kuitenkin lienevät osoittaneet kulttuurisen ja eettisen
toimimattomuutensa, ainakin näköpiirissä olevan tulevaisuuden ajaksi -
onneksi.
"
En itse havaitse niissä mitään sellaista laadullista, tyylillistä tai sisällöllistä eroa joka edellyttäisi toisten jättmiästä julkaisematta. Ihmettelenkin siis Itä-Savon käyttämää sensuurilinjaa. Vaikka tokikin tunnistan heillä olevan viimekädessä päätösvalta mitä sivuilleen päästävät. Olen siis hyvin hämmästynyt kohtaamstani sensuurista.
En kirjoittanut mitään kuralätäköistä vaan miljoonien ja taas miljoonien vuosien aikana sopivissa olosuhteissa tapahtuneista kemiallisista prosesseista.
En myöskään kirjoittanut mitään tyhjästä ilmestymivistä ynniäisistä sillä tyhjästä on todellakin paha nyhjästä kuten n.s. vanha kansa on aina tiennyt. Mutta sen sijaan kemiallisten reaktioiden tuloksena syntyviin uusiin yhdisteisiin ja niiden reagoimiseen toistensa kanssa viittasin. Eräässä vaiheessa noiden molekyylien muodostama yhdiste alkoi reagoida itsenäisesti ympäristöönsä ja alkusolu oli syntynyt, et cetera, et cetera.
Nimimerkin viittaus ynniäisensä päätökseen ja itsensä kehittämiseen sisältää myös vihjeen täydellisestä väärinymmärryksestä, joko tahattomasta tietämättömyydestä tai tahallisesta provokeeraamisesta kumpuavasta. Elämän synnyn prosesseissa on kyse tiedottomien yhdisteiden kemiallisista reaktioista eikä sen jälkeenkään tapahtuneessa ja edelleen jatkuvassa evoluutiossa yksikään yksilö tee yhdessä muiden kanssa eikä erikseen yksinensä tietoisia päätöksiä evoluutioon liittyvistä asioista*). Muutos ynniäisestä pikkuhiljaa, vaiheittain ja moneen kertaan lajiutuen nykyiseen lajien kirjoon on erilaisissa olosuhteissa eläneiden erilaisten populaatioiden sopeutumista ympäristäänsä siten, että parhaiten kulloinkin sopeutuneet ovat päässeet parhaiten jakamaan geenejään seuraaville sukupolville. Evoluutioteoria kuvaa tuon kehityksen mekanismeja populaatioiden tasolla eikä kerro sanallakaan yksilöiden kehityksestä. Sitä varten on eri teoriansa.
En väittänyt ettei prosessia tai oikeammin prosesseja ei olisi pystytty todistamaan. Pikemminkin päin vastoin. Mutta kerroin, ettei koko prosessia ole kyetty sen pitkän keston takia ole kyetty toistamaan. Kerroin kuitenkin, että osia prosessista on jopa pystytty laboratorio-olosuhteissa toistamaan. Todistaminenhan on monimuotoisempi kokonaisuus pitäen sisällään myös teoreettisen, siis ilman kokeellisia tai luonnosta tehtyjä havaintoja suoritetun todistamisen. Mutta vahvinta todistamista on toki riippumattomattomasti toistettavissa olevat havainnot luonnosta. Empiiriset kokeet sisältävät havaintovirheiden lisäksi mahdollisuuden vääränlaisiin olosuhteisiin ja vääränlaisen kokeen väärään suorittamiseen.
Lisäksi on korjattava ettei mallintaminen ole kopioimista ja monistamista vaan kohdettaan kuvaavan mallin rakentamista, joko sanallisesti, kuvallisesti ja joko yksi-, kaksi- tai moniulotteisesti. Malli on aina kuitenkin kuvaus kohteestaan, ei sen toimiva kopio tai klooni.
P.s. Nimimerkin opettaja oli hyvinkin oikeassa. Kysymys kuitenkin kuuluu: milloin ja missä määrin. Ja tietenkin lisäksi kannattaa kysellä josko kaiken kopioiminen ja monistaminen
on ihan ihan tarpeellista.
---
*) Ehkä kuitenkin ihmisen kulttuurievoluution kuuluvaa päätöstä välttää lähisukulaisten keskinäistä lisääntymistä voisi pitää tuon suuntaisena vaikka kyseessä on kuitenkin paljon
evoluutioon kuuluvia muutoksia lyhytjänteisempien haitallisten vaikutusten eliminoimisesta. Samanlaatuisina voisi pitää myös erilaisia, pääosin perusteettomia, sterilisointivaatimuksia
ja -menettelyjä joita on kohdistettu monella tavalla monenlaisiin ihmisiin. Niissä kaikissa on kuitenkin kyse enemmän yksilötason vaikuttamista heti seuraavaan sukupolveen kuin
evolutiiviseen populaation kehitykseen vaikuttamisesta.
Sen sijaan eri puolilla maailmaa toissa vuosisadalla aloitettu ihmisen rodunjalostus oli suoraa yritystä vaikuttaa evoluutioon, sekä karsimalla ei toivottuina pidettyjä piirteitä että korostamalla toivottuina pidettyjä. Ne kuitenkin lienevät osoittaneet kulttuurisen ja eettisen toimimattomuutensa, ainakin näköpiirissä olevan tulevaisuuden ajaksi - onneksi.
"
En itse havaitse niissä mitään sellaista laadullista, tyylillistä tai sisällöllistä eroa joka edellyttäisi toisten jättmiästä julkaisematta. Ihmettelenkin siis Itä-Savon käyttämää sensuurilinjaa. Vaikka tokikin tunnistan heillä olevan viimekädessä päätösvalta mitä sivuilleen päästävät. Olen siis hyvin hämmästynyt kohtaamstani sensuurista.