Uutisjutussa toimittaja Hannu Puikkonen teki juttua Seinäjoella, sekä paikallisessa SOK-laisessa kaupassa että Atria Oyj:n Suomen maayhtiön, Atria Suomi Oy:n tuotantolaitoksilla. Jutussa korostui kovasti Atrian tuotanto. Erityisesti se sisälsi mielikuvamainontaa. Jutussa puhuttiin juhlakinkuista ja juhlallisista kinkuista ja samaan aikaan kuvassa kaupan pakastealtaassa pyöriteltiin Atrian "Juhlakinkku" tuotteita. Lisäksi oli mukana "asiakkaan" haastattelu jossa hänenkin suuhunsa oli laitettu sanat juhlakinkku ja juhlallinen kinkku.
Jos tuo ei täytä tekstimainonnan tunnusmerkkejä niin mikä sitten? Aikaisemmin on sentään yritetty näyttää kuvaa muistakin tuotantolaitoksista ja niiden tuotteista, eikä vain yhden ainoan. Zurnalismi on kuin jostakin paikallisjakelulehdestä.
Atria konserni on Suomen mittakaavassa suuri elintarvikejätti; pääkonttori Pohjanmaalla mutta toimintaa ulkomaita myöten. Siis menestystarina Itämeren ympäristössä. Toisaalta sijoitukset Atriaan eivät ole viime aikoina tuottaneet. Kurssi lienee pitkän ajan kuluessa pohjalla tai vielä matkalla sinne : viime perjantain päätöskurssi 9,06 on 12. viime kuukauden alin. Taannoin tuli lunta nurmoolaisporstuaan kun venäläiset tarkastajat asettivat tuontikieltoja. Jo tuolloin YLE muiden tiedotusvälineiden kanssa yritti tehdä kielloista Venäjän sisäpolitiikkaa. Nyt ilmeisesti suomalaisen elintarviketeollisuuden valkopesussa on n.s. käännetty vaihde kakkoselle.
Onko tämä tälläinen julkisen palvelun tiedonvälitystä ja objektiivista journalismia? Joskus aikoinaan YLE katsoi itsellään olevan jopa kansanvalistustehtävän. MIhin lie sekin unohtunut? Toivottavasti tämä jää poikkeustapaukseksi. Ei nyt mennen historian valossa ainutkertainen mutta toivottavasti ammatillinen kunnianhimo palaa entiselle tasolleen ja tälläiset "lipsahdukset" loppuvat.
P.s. itse taidan päätyä tanskalaisen rulikaanipossun per***kseen joulupöydässämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti